Autor Wiadomość
glukkon7
PostWysłany: Śro 21:55, 03 Sty 2007    Temat postu: ciekawe ciekawostki o Godfather-gra i film

Tutaj zamieszczem według mnie ciekawe artykuły na temat Godfacia Wink

Krytyka

Istnieją dowody na to, że reżyser trylogii filmowej, Francis Ford Coppola, nie popierał pomysłu stworzenia gry.

Gra nie odwzorowuje struktury i działania organizacji mafijnej ani w sposób sugerowany przez trylogię filmową "Ojciec chrzestny", ani w sposób opisywany przez fikcyjne i niefikcyjne źródła. Nawet po awansie na stopnień "Don", a potem "Don Nowego Jorku" głównym zadaniem bohatera jest nadal wykonywanie zleceń zabójstwa i osobiste przejmowanie interesów w mieście. W pozostałych źródłach opisujących struktury mafijne osoba tak wysoko stojąca w hierarchii grupy nie wykonywałaby zadań tego typu. Na dodatek pozostałe postaci gry przez cały czas jej trwania zwracają się do bohatera z wyższością (nazywając go choćby "dzieciakiem" i każąc mu "ruszyć tyłek"). Zdarza im się również prosić "pamiętaj o mnie, gdy już zostaniesz Donem", choć bohater osiągnął już ten tytuł. Jedynym sposobem na zmniejszenie uciążliwości takiego traktowania jest wykonanie wszystkich zleceń, przejęcie wszystkich interesów i jaskiń hazardu oraz wysadzenie wszystkich sejfów w grze przed zakończeniem misji głównego wątku gry.

Mimo wielkich wysiłków włożonych w maksymalne upodobnienie samych postaci i ich głosów do pierwowzorów spotykanych w filmie, gracze czują, że niektóre postacie pojawiają się zbyt rzadko. Głos Marlona Brando jest wykorzystany tylko w kilku momentach gry, zaś informacje o śmierci "ojca chrzestnego" i miejscu pobytu Michaela Corleone owiane są mgiełką tajemnicy (mimo, że sensowne jest utrzymywanie przez Rodzinę miejsca pobytu Michaela w tajemnicy). Pojawiły się głosy, że zmiany te były narzucone przez ostrożność twórców gry, nie chcących zbytnio ingerować w oryginalną opowieść. Pod koniec gry, gdy jej bohater otrzymuje tytuł Dona, zaś później Dona Nowego Jorku, kwestia tego, dlaczego Michael nie piastuje już urzędu Dona również nie jest wyjaśniona. Warto też zastanowić się, dlaczego Donem zostaje postać gracza, nie zaś osoba mająca w Rodzinie dłuższe tradycje, choćby Tom Hagen, czy Pete Clemenza.

Daje się również zauważyć nieobecność najważniejszych postaci kobiecych. Connie Corleone, Kay Adams i Sandra Corleone prawie się nie pojawiają, a Carmella Corleone (żona Vito) pojawia się wyłącznie w roli typowej staruszki, co jest niezgodne z kreacją postaci dokonaną przez Morganę King. Nieobecność tych postaci można jednak tłumaczyć kwestiami praw autorskich (patrz niżej).

Inne głosy krytyki dotyczą względnie małego wyboru broni i pojazdów w grze (istnieje tylko pięć różnych rodzajów pojazdów i dziesięć typów broni), niewielkiego zróżnicowania lokalizacji handlowo-usługowych (większość hoteli, klubów i magazynów wygląda podobnie) i nieco ograniczonego podkładu muzycznego, na który użytkownik nie ma żadnego wpływu.


Różności z gry

Przed śmiercią Marlon Brando nagrał wszystkie scieżki dialogowe, mające być wypowiedziane w grze przez Dona. Mierny stan jego zdrowia przełożył się niestety na mierną jakość nagrań i tylko niektóre z nich zostały wykorzystane, jak na przykład scena, w której Don Vito rozmawia z Michaelem w szpitalu. Pozostałe nagrania zostały dokonane przez dublera.
Część aktorów występująca w filmie wzięła udział w tworzeniu gry, czego nie uczynił Al Pacino. Nie pozwoliło to studiu Paramount na umieszczenie jego głosu ani podobizny w grze. Pacino wystąpił jednak w rywalizującym z "Ojcem chrzestnym" projekcie firmy Vivendi Universal - Scarface. Z uwagi na to, że właścicielem praw autorskich do "Ojca chrzestnego" jest Paramount, postać Michaela Corleone pojawia się jednak w grze, jednak wygląda i mówi zupełnie inaczej. Można również przypuszczać, że zgoda na wizerunek aktora nie została udzielona przez spadkobierców Toma Rosqui, gdyż postać Rocco Lampone nie przypomina w niczym swojego filmowego pierwowzoru.
Z drugiej strony część postaci odgrywana przez aktorów, którzy w trakcie tworzenia gry już nie żyli (na przykład Peter Clemenza, Luca Brasi, czy Kapitan McCluskey) odpowiada pierwowzorom filmowym, co przypisywać można zgodzie spadkobierców aktorów na wykorzystanie ich wizerunków.
W roku 1991 firma US Gold wyprodukowała grę bazującą na pomyśle "Ojca chrzestnego". Gra działała w systemie DOS i sprzedawana była na sześciu dyskietkach, oferując graczowi pięć poziomów rozrywki.

Różnice w stosunku do oryginalnego scenariusza

Mimo, że akcja gry dość dobrze zazębia się ze scenariuszem pierwszej części filmowej trylogii, należało zmienić pewne aspekty historii, by znaleźć miejsce dla postaci głównego bohatera gry. W poniższej sekcji bohater zostanie wspomniany z nazwiska, jako Trapani.
1.Spotkanie Luca Brasi i Vito Corleone podczas ślubu córki zostało nieco przedłużone, tuż nim Luca wyszedł w poszukiwaniu młodego Trapani.
2.Trapani dołącza do Pauliego Gatto i outsidera Rodziny, Martina Malone, by "dać nauczkę" chłopakom, którzy pobili córkę grabarza.
3.Scena odcięcia głowy koniowi Woltza i próby zamachu na Don Vito przedstawione są w odwrotnej kolejności.
4.Trapani jest świadkiem zabójstwa Luca Brasi i zabija mordercę w samoobronie.
5.Trapani i Fredo Corleone odwożą postrzelonego Don Vito do szpitala. 6.Scena, w której Fredo płacze została usunięta z gry.
7.Trapani dołącza do Toma Hagena i Rocco Lampone, by odciąć głowę koniowi Woltza i przemycić ją do jego domu.
8.Trapani ochrania przed zamachowcami Vito Corleone w szpitalu, zmieniając zięcia piekarza, Enzo.
9.Paulie nie jest zastrzelony w samochodzie po tym, jak Clemenza "idzie się odlać". Ucieka, co zmusza Trapani do pościgu na terenie opuszczonego placu budowy.
10.Trapani ściga zamachowców odpowiedzialnych za atak na Sonny'ego Corleone.
11.Trapani jest odpowiedzialny za umieszczenie w toalecie pistoletu i wywiezienie w bezpieczne miejsce Michaela po zamachu na Sollozo i Kapitana McClusky.
12.Trapani pomaga w zabiciu Tessio przed atakami na przywódców gangów, choć w filmie te dwa epizody zdarzyły się w odwrotnej kolejności.
13.Trapani zabija Bruno Tattaglia z osobistej zemsty (samo zabójstwo w filmie jest tylko wspomniane).
14.W przypadku zamachów na przywódców Rodzin (wstawionych w scenariusz gry jako jedna z misji) poczyniono kilka zmian:
15.Trapani eskortuje Dona Stracci do windy i ma możliwość zabicia go. W filmie zamachu dokonuje za pomocą strzelby Clemenza.
16.Trapani zabija Dona Cuneo. W filmie zamachu dokonuje Willie Cicci, unieruchamiając Cuneo w drzwiach obrotowych.
17.Trapani zabija Dona Tattaglia. Tattaglia zwietrzył już ewentualność zamachu na swoje życie i trzyma jako zakładniczkę prostytutkę, nie zaś zabawia się z nią w łóżku (wersja filmowa).
18.Trapani zabija Dona Barzini. W filmie zabójstwa dokonuje Al Neri przebrany w mundur policjanta, który chce zemsty za śmierć swojego ojca.


Należy wspomnieć, że Trapani spotyka się przed zamachem na Dona Stracci z Clemenzą, przed atakiem na Dona Cuneo z Cicci, przed zabiciem Dona Tattaglia z Lampone, zaś przed atakiem na Dona Barzini z Neri. Wszyscy przywódcy wrogich Rodzin giną w tych samych miejscach, co w filmie (winda, drzwi obrotowe, sypialnia, budynek wymiaru sprawiedliwości), ale wszystkich zabójstw dokonuje Trapani.

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group